PPC, Chatboty i Marketing Automation - Wywiad z Tomaszem Guzikiem

Cześć Tomek! Na wstępie chciałem podziękować, że zdecydowałeś się na udzielenie wywiadu. Jesteś osobą aktywną w social mediach, prowadzisz kanał na YouTube, nagrywasz podcasty, piszesz artykuły na bloga. Pomimo tego mogą czytać nas osoby, które nie miały jeszcze okazji Cię poznać. Czy mógłbyś opowiedzieć nam, czym dokładnie się zajmujesz?

Cześć Patryk! Bardzo mi miło, że gościsz mnie dziś u siebie. Nazywam się Tomasz Guzik i jestem przedsiębiorcą, marketerem i twórcą internetowym. Można mnie znaleźć praktycznie na każdym medium. Moją główną działalnością jest prowadzenie agencji reklamowej. Pomagam klientom zwiększać sprzedaż z użyciem Marketingu Internetowego. Od jakiegoś czasu prowadzę również szkolenia stacjonarne i online i nie ukrywam, sprawia mi to bardzo dużo radości i satysfakcji.

No właśnie, digital marketing. Z tego co widziałem, mocno koncentrujesz się na Facebooku, a dokładniej Messangerze i kampaniach reklamowych opartych o chatboty. Czy mógłbyś opowiedzieć o tym nieco więcej?

Tak to prawda. Znaczną część kampanii realizowanych w 2019 r. opierałem o Messengera i chatboty. Dlaczego? Uwielbiam Marketing Automation, budowanie lejków w oparciu o SMS-y, e-maile i Messengera. Raz stworzony system pozwala generować stałe zyski dla mnie i dla moich klientów, a do tego otwieralność wiadomości w botach często oscyluje na poziomie 98-99%. Chatboty są świetne do generowania leadów i są świetną alternatywą do odsyłania ruchu na landing page, czy Facebook Lead Ads. W większości kampanii koszt za pozyskanie leada jest znacznie niższy niż w innych formach reklamy, a same chatboty są w Polsce stosunkowo małopopularne, dzięki czemu mogłem szybko zbudować wizerunek eksperta wokół tego tematu, a nawet stworzyłem swój pierwszy kurs online o tej tematyce. 

Porozmawiajmy chwilę o chatbotach, ponieważ zdaje się, że niewiele osób wykorzystuje ich potencjał w reklamach PPC. Widziałem na Twoim blogu, że używasz narzędzia manychat.com. Dlaczego wybrałeś to narzędzie i co ono oferuje? Czy mógłbyś podzielić się z nami jakimś ciekawym case'm albo przykładem wykorzystania chatbotów w marketingu? 

Wybór Manychat był całkiem przypadkowy. Było to po prostu pierwsze narzędzie, na którym uczyłem się budować boty i z perspektywy okazało się, że był to doskonały wybór, ponieważ aktualnie Manychat pod wieloma względami deklasuje konkurencję mnogością funkcji i ceną. Dziś w Manychat możemy budować z poziomu wizualnego kreatora (coś przypominającego mapę myśli) budować boty w oparciu o 3 kanały komunikacji. Manychat pozwala na wysyłkę wiadomości messenger, e-mail i SMS-ów. Pozwala na zaawansowane integracje z PayPalem, Przelewami24, czy Google Sheets. Manychat to tak naprawdę mój ulubiony CRM, w którym precyzyjnie taguję użytkowników i widzę, na jakim etapie lejka się obecnie znajdują. 

Głównymi zaletami botów jest budowanie dużych zasięgów i zaangażowania, oraz tzw. lead generation. Pozyskiwanie numerów telefonów, czy adresów e-mail z użyciem bota może być bardzo proste i intuicyjne. 

Przejdźmy do ciekawych case'ów. W tym roku zrealizowałem wiele udanych kampanii w kilku branżach więc ciężko mi wybrać najlepszy przykład. W ramach przykładu podlinkuję bota, który stworzyłem dla branży Beauty, który jest w stanie w krótkim czasie zapełnić terminarz salonu i jest w stanie viralowo rozejść się do dużej ilości klientek w niskim budżecie.


Boty są atrakcyjne również dla osób mniej technicznych, ponieważ możemy puszczać bardzo udane kampanie w Facebook Ads z użyciem botów, nie mając zielonego pojęcia o takich podstawach jak remarketing. Korzystając z celu aktywność, możemy tworzyć reklamy, które angażują i nakłaniają do komentowania postów przez naszych klientów. Komentarz zaś może być triggerem do odpalenia bota, który rozda bezpłatne e-booki, czy pozyska telefon do kontaktu. Cel wiadomość na Facebooku również nie jest zbyt skomplikowany do konfiguracji, a pozwala na zdobywanie nowych klientów każdego dnia.

Czy Twoim zdaniem tego typu reklama nadaje się również dla branży e-commerce, czy tylko dla sektora usługowego?

Oczywiście, że e-commercy również mogą z tego korzystać. Kody rabatowe na Messengera, ratowanie porzuconych koszyków, płatności bez wychodzenia z aplikacji. follow-upy. Boty stwarzają ogromne możliwości i ogranicza nas tylko kreatywność. Nawet sklepy stacjonarne są w stanie promować się z użyciem botów, które pokazują, gdzie znajdują się punkty sprzedaży z dojazdem z użyciem Google Maps. 

Czatboty w e-commerce są również genialne w obsłudze klienta, jak pewnie wiesz ze swoich doświadczeń, to problemy użytkowników e-commerce bardzo często są powtarzalne. Klient chce sprawdzić status wysyłki, zapytań o reklamację, prosi o kod rabatowy. Te pytania bardzo często są identyczne i całą obsługą klienta może obsługiwać bot, który odpowiada na najważniejsze pytania użytkowników. Dzięki temu nasz dział obsługi klienta oszczędza masę czasu. Pozwolę sobie podlinkować przykładowy e-commerce z ubraniami, gdzie pokazuje możliwości, jakie stwarza platforma Manychat do sprzedaży produktów, nawet jeśli nie posiadamy strony www. 



Super! Czyli każdy marketingowiec i/lub przedsiębiorca powinien poznać możliwości chatbotów, jeśli chce prowadzić skuteczny marketing albo zautomatyzować powtarzalne procesy związane z obsługą klienta. Z tego co przeczytałem, zajmujesz się również budowaniem sklepów i stron internetowych. Stawiasz je przy pomocy jakiś konkretnych CMS-ów, czy budujesz strony od zera? Jest to jeden z głównych filarów Twojej działalności, czy należy traktować to jako mały dodatek?

Kiedy zaczynałem prowadzić biznes, priorytetem było dla mnie pozyskiwać płacących klientów, bo jak wiesz, sprzedaż jest najważniejszym paliwem naszej firmy. Okazało się, że strony www, które miały być marginalną częścią agencji, okazały się znacznym źródłem dochodu i w oparciu o silną markę osobistą jesteśmy w stanie uzyskać bardzo duże marże na tego typu usługach.

W przeciągu ostatniego roku stworzyliśmy wraz ze wspólnikiem około 20 stron i sklepów w oparciu o WordPress, WooCommerce. Ostatnio mocniej działamy na PrestaShop i wszystko fajnie się zazębia, ponieważ nie zawsze specjalista od tworzenia stron www ma podejście marketingowe i nie rozumie pewnych czynników, o których wie tylko marketer, który na co dzień sprzedaje produkty dla innych e-commerce, czy firm usługowych.

Strony www potrafią momentami być mocno angażujące. Mnogość poprawek, które życzy sobie klient, aktualizowanie wtyczek, kwestie techniczne. Angażuje to sporo czasu, a nie zawsze przekłada się bezpośrednio na pieniądze. W nadchodzącym roku planuje skupić się na kampaniach PPC i marketing automation, a sklepy internetowe tworzyć pod moim nadzorem, ale najważniejsze kwestie techniczne chcę zlecać na zewnątrz do zaufanych mi osób. Chcę trzymać nad tym pieczę i pilnować, aby każda realizacja była na jak najwyższym poziomie, ale chcę poświęcać znacznie mniej czasu na dłubanie przy tworzeniu stron, ponieważ jest to jedyna droga do skalowania biznesu. Lubię posiadać wiedzę wszechstronną na każdy temat związany z marketingiem i biznesem w Internecie, ale jestem zmuszony coraz częściej delegować pewne procesy, bo tylko to pozwoli mi wejść na kolejny szczebel. Niestety doba ma tylko 24h.

Jeśli chodzi o budowanie stron od 0, to jest to bardzo problematyczne od strony klienta, ponieważ, gdy napiszemy stronę w kodzie, później ciężko jest o samodzielne modyfikacje.

Klienci oczekują dziś prostej obsługi, aby potrafili samodzielnie dodać nowy produkt na sklepie, czy stworzyć artykuł na bloga. W tym zakresie wolę upraszczać i zapewniać klientom prostotę późniejszego użytkowania, ponieważ nie zajmuje się odpłatnym pilnowaniem i moderowaniem stron www. Klient otrzymuje gotowy produkt, krótkie przeszkolenie, a później modyfikacje wprowadza indywidualnie na własną rękę.

Na co powinien zwrócić uwagę przedsiębiorca, który planuje zlecić budowę swojej pierwszej strony internetowej? Czym według Ciebie charakteryzuje się dobra strona internetowa, przygotowana w odpowiedni sposób do działań marketingowych? Jakie elementy decydują o jej sukcesie lub porażce i czego powinno się wystrzegać?

Jest wiele czynników, o które należy zadbać. Na pewno ważna jest prędkość ładowania witryny. Warto zapytać firmę, która tworzy stronę czy my jako klient będziemy mieli pełny dostęp i strona będzie udostępniona na naszym hostingu, aby później z łatwością dokonać modyfikacji, dodać kody śledzące Google Analitycs, pixel, skonfigurować Search Console itd. 

Ważne są odpowiednie Call to action i wyraźne linki do zakupu, linki do formularza. Możemy takie rzeczy mierzyć później z użyciem HotJar lub Yandex Metrica. Jeśli mówimy o e-commerce, to wręcz obowiązkiem jest podpięcie odpowiedniej bramki płatności. Jeśli sprzedajemy na Polskę, to skorzystamy np. z Tpay, a jeśli sprzedajemy na cały świat, skorzystamy również ze Stripe i PayPal. 

Ja jestem zwolennikiem tego, aby zlecać strony www agencją, które mają w swoim zespole dział marketingu, który odpowiednio pokieruje twórców strony co powinno się w niej zawierać i zadbają o to, aby strona nie tylko ładnie wyglądała, ale przede wszystkim konwertowała i zarabiała pieniądze dla klienta. Bo tak naprawdę, po co komu strona Internetowa, która nie przywozi pieniędzy do naszego biznesu. Strona jest po to, aby dowozić ruch i generować sprzedaż. Przedsiębiorcy muszą zrozumieć, że nie potrzebują pięknych stron wizytówkowych, na które nikt nie wchodzi. Strona ma generować pieniądze, bo jeśli tego nie robi to lepiej budżet przeznaczyć na inne kanały reklamowe. 

Wystrzegałbym się podejrzanie niskich stawek za stworzenie strony. Za wiedzę i kompetencje musimy sporo zapłacić, jeśli ktoś robi to podejrzanie tanio, znaczy, że albo dopiero się uczy, albo definitywnie nie potrafi się wycenić. Nie znam ani jednego fachowca, który stworzy dobrą stronę www za niskie pieniądze. Tutaj warto też poruszyć wątek tych wszystkich kreatorów, gdzie każdy może stworzyć stronę www i płacić miesięczny abonament. Takie rozwiązania znajdziemy zarówno pod zwykłe wizytówki, jak i pod e-commerce. Według mnie lepiej zainwestować raz i stworzyć stałe źródło dochodu, w które programista może dowolnie ingerować, instalując dodatkowe moduły, wtyczki, kody niż stworzyć niefunkcjonalnego potworka, który nie spełni swoich założeń, a jest jedynie stałym kosztem dla przedsiębiorcy.

Czyli de facto można stwierdzić (i chyba się ze mną zgodzisz), że strona internetowa jest po prostu kolejnym kanałem sprzedażowym, który ma być skuteczny i generować przychód, zamiast bycia "sztuką dla sztuki." Wspomniałeś wcześniej, że dzięki chatbotom i kampaniom reklamowym na Messangerze można uzyskać zadowalający zwrot z inwestycji, nie posiadając nawet własnej strony internetowej. Czy Twoim zdaniem istnieją obecnie biznesy, które nie potrzebują stron internetowych? Powszechnie zwykło się uważać, że własna witryna to must have. Zdarza się nawet, że niektórzy przedsiębiorcy zaczynają swoje działania biznesowe od stworzenia strony. Jakie masz zdanie na ten temat?

Są branże, gdzie strona Internetowa ma dużo mniejsze znaczenie i można ją stworzyć dużo później. Jeżeli czujemy się mocni na Facebooku i Instagramie i potrafimy budować społeczność, możemy skutecznie prowadzić biznes bez strony www. Doradzam np. trenerom personalnym i w tej branży strony Internetowe posiadają tylko najlepsi. Pierwsi lepsi z brzegu trenerzy generują sprzedaż na Instagramie, YouTube, czy na facebookowych grupach i fanpage.

Potrafią generować sprzedaż bez budżetów reklamowych, wrzucając fajne metamorfozy lub zdjęcia swoich posiłków, czy filmików jak wykonać dane ćwiczenie. Salony kosmetyczne? W Beauty mamy bardzo duże zaangażowanie społeczności, do tego dochodzi aplikacja booksy, z której bardzo chętnie korzystają klientki salonów. Tutaj znowu okazuje się, że możemy generować bardzo fajną sprzedaż bez strony www. Wszystko zależy od branży i naszych oczekiwań.

Dobry biznes powinien mieć stronę www ze względu na ogromną ilość możliwości reklamowych i analitycznych, ale jeśli dopiero zaczynamy, a nasza nisza pozwala generować klientów bez strony, to warto zapłacić za taki portal pieniędzmi naszych pierwszych klientów. Kolejna kwestia jest taka, że na social media jesteśmy uzależnieni od właścicieli danych portali. W każdej chwili możemy dostać bana lub zostać usunięci. Gromadząc ruch na www i budując bazy mailingowe, stajemy się niezależni od wszystkich innych czynników. Strona www jest z mojego punktu widzenia bardzo ważna, ale nie jest najważniejszą rzeczą, o jakiej należy pomyśleć przy budowaniu firmy. Nie zalecam stawiania sklepu internetowego za wiele tysięcy PLN jeśli nie sprzedaliśmy ani 1 sztuki produktu na Allegro, OLX, czy marketplace i grupach facebookowych. Najpierw sprawdźmy hipotezę, że mamy kompetencje sprzedażowe. Przetestujmy pomysł na biznes, a później go rozwijajmy.

Bardzo Ci dziękuję za ciekawy wywiad. Czy chcesz dodać coś na zakończenie? I powiedz koniecznie naszym czytelnikom, jak można się z Tobą skontaktować i gdzie należy szukać Twoich materiałów w sieci.

Jestem w wielu miejscach. W zależności od tego, jaką formę treści lubią Twoi czytelnicy.
Prowadzę bloga tomaszguzik.pl, gdzie dzielę się wiedzą i case study z prowadzonych kampanii. Prowadzę kanał na YouTube i podcasty. Wystarczy wpisać Tomasz Guzik na YouTube lub Spotify, a na pewno traficie na moje materiały. A jeśli chodzi o kontakt, zawsze można do mnie napisać na kontakt@tomaszguzik.pl lub zadzwonić na ogólnodostępny numer, który znajduje się na blogu, LinkedInie, czy Instagramie. Dziękuje bardzo za ciekawą rozmowę. Następnym razem zapraszam na wspólne wideo. Słyszymy się w Internecie!