Personalizacja witryny przy pomocy Google Optimize

W poprzednim wpisie tłumaczyłem, czym Google Optimize właściwie jest, podałem kilka praktycznych sposobów jego wykorzystania oraz wyjaśniłem krok po kroku, jak należy go poprawnie zaimplementować na stronie i uruchomić pierwszy eksperyment. Osoby, które artykułu nie czytały, zachęcam najpierw do zapoznania się z tekstem Google Optimize Tutorial. Dzisiaj zajmiemy się moim zdaniem najciekawszą funkcją Google'owskiego narzędzia do optymalizacji witryny, czyli personalizacją. 

Kilka słów na temat personalizacji witryny 


Od kilku lat w branży digital marketingowej przewija się temat personalizacji jako klucza do sukcesu. Omnichannel i mapowanie zachowań użytkowników w e-commerce, uszczegóławianie kampanii lead generation w Google Ads, dobrze posegmentowane bazy e-mailingowe, rozbudowane mechaniki marketing automation… Wszystko po to, aby klient poczuł się zaopiekowany, otrzymując ofertę “szytą na miarę.” 

Niestety, w wielu kampaniach personalizacja zaczyna się i kończy na reklamie i/lub komunikacie marketingowym. Ostatecznie, każdy klient zobaczy na stronie to samo. Na szczęście Google Optimize pozwala nam to zmienić. I to za darmo!

Teraz możesz dostosowywać wygląd i zawartość witryny do konkretnego źródła ruchu. Przecież nie każdej osobie musisz wyświetlić baner z kodem rabatowym albo ofertę ograniczoną czasowo! Pomyśl, jak możesz dostosować wygląd strony do konkretnych użytkowników. 

Tagowanie linków UTM


Najpierw wyjaśnijmy sobie, czym właściwie jest tagowanie linków UTM, ponieważ dzięki nim będziemy w stanie wskazywać systemowi grupy odbiorców objęte kierowaniem dla konkretnych wersji witryny. 

Tagi UTM to specjalne znaczniki dodawane na końcu adresów URL. Do tego celu polecam Ci narzędzie Campaign URL Builder

Najważniejsze (obowiązkowe) tagi UTM, to:

utm_source - jest to źródło, skąd pochodzą użytkownicy. Może to być google.com, linkedin.com, facebook.com albo semowisko.pl

utm_medium - tutaj wpisujemy typ źródła ruchu, np. social, organic, email itd. 

utm_campaign - nazwa kampanii marketingowej, np. grudniowa_promocja_2019 albo personalizacja_linkedin_test

Pozostałe, nieobowiązkowe tagi, które możemy wykorzystać, to: 

utm_content - tutaj wpisujemy treść reklamy, np. baner_swiateczny_v1_czerwony.

utm_term - słowo kluczowe, po wpisaniu którego istnieje możliwość kliknięcia w kreację, np. wyprzedaz_na_swieta albo swiateczna_promocja.

Mój link UTM będzie wyglądał następująco: 


Website URL: https://www.semowisko.pl
Campaign Source (utm_source): linkedin.com
Campaign Medium: (utm_medium): social
Campaign Name (utm_campaign): personalizacja_wpisu
Campaign Content (utm_content): personalizacja_witryny_gopt

Tagowanie linków UTM

UWAGA: Nie używaj wielkich liter, polskich znaków ani znaków specjalnych!

Jeśli udało nam się poprawnie otagować linki UTM, przechodzimy do narzędzia Google Optimize. 

Utwórz doświadczenie 


Logujemy się do Google Optimize i w prawym górnym rogu klikamy w Utwórz doświadczenie. Nadajemy nazwę kreacji i wybieramy z dostępnych opcji moduł Personalizacja. 

Tak jak podczas tworzenia testów A/B, system poprosi nas o:

  1. Wprowadzenie zmian w witrynie przy pomocy edytora wizualnego dla odpowiedniej podstrony.
  2. Wybranie odpowiedniej usługi GA.
  3. Ustawienie powiadomień i przeprowadzenie testu poprawności konfiguracji tagu. 

Jeśli brzmi to dla Ciebie jak czarna magia, wróć do wspomnianego na samym początku tutoriala. 

To co będzie nas najbardziej interesowało, to opcja kierowania na odbiorców. Rozwijamy listę i wybieramy Parametr monitora UTM

System pozwala nam wybrać parametr utm_campaign, po jakim chcemy wyświetlać naszą personalizację. U nas będzie to personalizacja_wpisu. Zostawiamy równa się i wklejamy na samym dole cały link UTM, który otagowaliśmy wcześniej, aby sprawdzić, czy personalizacja będzie poprawnie wyświetlana. Jeśli tak, system oflaguje nasz link na zielono (tak jak na poniższym screenie).

Parametr monitora UTM

Klikamy Zapisz. System poinformuje nas, że podczas wyświetlania podglądu reguły kierowania na odbiorców są ignorowane i zaproponuje użycie trybu debugowania. Możemy zignorować komunikat.

Sprawdzamy na koniec, czy fragment kodu Google Optimize został zainstalowany prawidłowo na podstronie (opcja na samej górze Ustawień) i jeśli test został zakończony pomyślnie, klikamy w przycisk ▶ Rozpocznij.

Gratuluję! Właśnie uruchomiłeś swoją pierwszą personalizację.