Google Optimize co to


Cześć,

dzisiaj wyjaśnię Ci, czym jest Google Optimize i jak możesz wykorzystać go w swoim biznesie. Opowiem krok po kroku, jak należy go zaimplementować na stronie, jakie są jego możliwości, wady i zalety oraz podzielę się paroma pro tipami, które możesz wykorzystać na swojej stronie od zaraz. Dzięki Google Optimize w dużym stopniu usamodzielnisz się od działu IT, szczególnie w kontekście analityki i digital marketingu.

Zauważyłem, że Google Optimize nie jest jakoś szczególnie popularny w naszym kraju, co może wydać się nieco dziwne z uwagi na jego możliwości. Dzięki temu poradnikowi będziesz w stanie wykorzystać potencjał Optimize do budowy przewagi konkurencyjnej nad resztą rynku, niezależnie od tego, czy działasz w branży FinTech, beauty, fashion czy prowadzisz sklep e-commerce. 

Google Optimize - co to?


Google Optimize Logo

Zanim przejdziemy do praktycznych wskazówek, warto byłoby na wstępie wyjaśnić, do czego Google Optimize właściwie służy. 

Google Optimize to webowe narzędzie od firmy Google, które pomaga marketerom i właścicielom firm w personalizacji witryny, przeprowadzaniu testów A/B i wykonywaniu różnego rodzaju eksperymentów bezpośrednio na stronie internetowej - bez konieczności pisania kodu (HTML/CSS/JavaScript). Jest więc szczególnie przydatne dla osób, które nie chcą albo nie potrafią modyfikować kodu źródłowego strony.

Dodatkowym atutem narzędzia jest możliwość łatwej integracji z pozostałymi produktami firmy Google (Google Ads, Google Analytics, Google Tag Manager), co mocno ułatwia i przyspiesza pracę. Wszystkie informacje pozostają do dyspozycji w jednym miejscu, a łączenie ich ze sobą jest banalnie proste. 

Kolejnym plusem jest możliwość bardzo prostej implementacji Google Optimize przy pomocy Menedżera tagów Google, który ładuje skrypty asynchronicznie. To oznacza, że narzędzie nie spowalnia strony internetowej, ponieważ ładuje się niezależnie od niej. Nie musisz się martwić o współczynnik odrzuceń ani spadki w wynikach organicznych. 

Rzecz jasna, Optimize ma też swoje wady. Najważniejszą są ograniczenia darmowej wersji programu (płatna wersja nazywa się Google Optimize 360 i jest częścią pakietu Google Marketing Platform, kosztującego 12,500$ miesięcznie). W darmowej wersji możemy prowadzić co najwyżej kilka eksperymentów równocześnie. Zapomnij o bardzo rozbudowanych testach. Inna sprawa, że bardzo skomplikowane testy rzadko kiedy są faktycznie potrzebne. Większość firm posiada proste strony internetowe z kilkoma zakładkami, a rozbudowana personalizacja tylko utrudniłaby analizę. 

Ok, wiemy już, do czego Google Optimize służy. Teraz przyjrzymy się po kolei jego głównym modułom, a są to:

  • Testy A/B
  • Testy wielowymiarowe
  • Testy przekierowania 
  • Personalizacja 

Testy A/B


testy a/b

Testy A/B to najbardziej popularna i najczęściej wykorzystywana funkcja Google Optimize. Polega na tym, że wybieramy tylko jedną rzecz na stronie, którą chcemy zmodyfikować i sprawdzamy, jak wprowadzona zmiana wpływa na zachowania użytkowników. 

Wariant A jest oryginalną wersją witryny, wariant B jest wersją zmodyfikowaną. 

Jeśli podczas tworzenia testu zaimportujemy cele z Google Analytics, system będzie w stanie sprawdzić, która wersja witryny konwertuje lepiej, wyświetlając dodatkowe statystyki. Domyślnie eksperyment trwa 90 dni i po jego zakończeniu możemy zdecydować, która wersja podstrony zostanie wdrożona na stałe zaraz po zakończeniu testów. 

Google zaleca, aby w trakcie eksperymentu przekierować przynajmniej 100.000 osób albo wygenerować kilkaset konwersji (ze względu na istotność statystyczną). Poniżej tego progu dane, które zgromadzimy mogą być obarczone błędem. 

Wiele firm w swoich cases study chwali się poprawą konwersji po zmianie koloru przycisku zawierającego CTA na taki, który się bardziej wyróżnia (np. na czerwony). Z doświadczenia wiem, że dużo zależy od designu strony i nie zawsze zmiana koloru przynosi jakąkolwiek poprawę (czasem nawet potrafi pogorszyć wyniki). Dzięki testom A/B będziesz w stanie sprawdzić, co działa w przypadku Twojej strony, a co nie!

Testy wielowymiarowe (MVT, testy złożone)


Testy wielowymiarowe na stronie internetowej

Testy wielowymiarowe (MTV) to rozbudowana wersja testów A/B, w trakcie których wprowadzamy kilka zmian jednocześnie. Zamiast standardowej rotacji (jak ma to miejsce w klasycznych testach), system automatycznie dostosowuje częstotliwość wyświetlania kombinacji, aby zidentyfikować najskuteczniejszy układ elementów.

Warto zwrócić uwagę, że dzięki temu oszczędzamy czas, który musielibyśmy przeznaczyć na testowanie wielu wariantów strony w osobnych eksperymentach.

Aby uruchomić test wielowymiarowy (oprócz sporego wolumenu ruchu), musimy:

  1. Zdefiniować elementy strony, które mamy zamiar zmodyfikować (sekcje).
  2. Utworzyć kombinacje z wybranych przez nas sekcji. 

Testy przekierowania 

Testy przekierowania na stronie internetowej

Testy przekierowania są wariantem testów A/B, podczas których sprawdzamy skuteczność podstron posiadających różne adresy URL. 

Jest to opcja szczególnie przydatna, gdy chcemy przebudować stronę internetową, ale nie mamy pewności, jak użytkownicy zareagują na zmiany. Dzięki testom przekierowania możemy sprawdzić, czy nowa wersja landing page będzie skuteczniejsza od starej. Jest to również ciekawe rozwiązanie dla agencji marketingowych i software housów, które na podstawie twardych danych statystycznych uzyskanych z Google Optimize mogą udowodnić klientowi skuteczność swoich działań (lub ich brak).

Jeśli boisz się zmian albo chcesz najpierw sprawdzić, jak nowa wersja witryny wpłynie na jej skuteczność zanim zdecydujesz się na trwałe zmiany, skorzystaj z testu przekierowania!

Personalizacja 


Personalizacja Google Optimize


Jest to najnowsza i zarazem najciekawsza funkcja w Google Optimize. Personalizacja pozwala zmieniać wygląd strony w zależności od źródła ruchu. Do niedawna jedynie osoby korzystające z płatnej wersji Google Optimize 360 miały do niej dostęp. 

Aby personalizacja była możliwa, musimy najpierw wygenerować odpowiednie parametry UTM. To przy ich pomocy wyznaczymy systemowi odbiorców. W tym celu polecam skorzystać z narzędzia Campaign URL Builder w Google Analytics.

Dzięki personalizacji możesz wyświetlić na stronie różne oferty w zależności od lokalizacji geograficznej użytkownika, albo wyświetlić komunikat z rabatem tylko dla użytkowników z wybranych list remarketingowych. Możliwości jest naprawdę sporo. Przykładowo: wykorzystując personalizację, możesz dostosować content do etapu w lejku marketingowym, na jakim użytkownik się aktualnie znajduje!

Zakładanie konta i konfiguracja Google Optimize

Teraz pokażę Ci, jak należy skonfigurować usługę Google Optimize. Proces nie jest skomplikowany, chociaż wymaga wykorzystania kilku osobnych narzędzi. 

Rejestracja


Zacznijmy od rejestracji. W tym celu udajemy się na stronę https://optimize.google.com

Nazwę poszczególnym kontom nadajemy według własnego uznania (możemy je nazwać np. “Moje konto” albo nadać mu nazwę naszej firmy)  i przechodzimy dalej. Kolejnym krokiem jest utworzenie nowego kontenera. Najlepiej przyjąć zasadę z Menedżera tagów Google - jedna witryna = jeden kontener

Po wypełnieniu wszystkich obowiązkowych pól otrzymasz dostęp do panelu głównego, który wygląda tak:

Rejestracja w Google Optimize


Gratulacje, udało Ci się utworzyć nowe konto! Najprostszą część mamy już za sobą.

Skoro już tu jesteśmy, możemy przy okazji połączyć kontener z usługą Google Analytics. W panelu po prawej stronie zaznacz opcję Połącz z Google Analytics i wciśnij Połącz usługę

Google Optimize i Google Analytics


Następnie wybieramy z listy interesującą nas usługę i klikamy Połącz.

Łączenie Google Optimize z witryną przy pomocy GTM


Teraz logujemy się do Google Tag Managera podłączonego do witryny i tworzymy nowy tag. Wybieramy z listy Typ tagu: Google Optimize. W polu Optymalizacja identyfikatora kontenera wpisujemy identyfikator kontenera, który przyjmuje wartość GTM-XXXXXXX, gdzie X to ciąg losowych znaków. W polu Ustawienia Google Analytics wpisujemy identyfikator naszego GA (albo zaciągamy go z utworzonej wcześniej zmiennej). W Regułach wybieramy All Pages:

Łączenie Google Optimize z witryną przy pomocy tagu GTM


Jeśli nie korzystasz jeszcze z Menedżera tagów Google, sprawdź koniecznie artykuł Google Tag Manager Tutorial.

Skrypt minimalizujący migotanie witryny


Dobrze będzie zamieścić w kodzie źródłowym strony fragment skryptu minimalizujący migotanie strony w trakcie przeprowadzania eksperymentów (gdy użytkownicy korzystają z wolnego połączenia). Wygląda on tak:

Skrypt minimalizujący migotanie witryny


Można go znaleźć pod adresem: https://developers.google.com/optimize

Na moim blogu cały fragment kodu wygląda w ten sposób: 

Skrypt Google Optimize Blogger


To o czym należy pamiętać, gdy podpinamy Optimize przy pomocy Menedżera tagów Google,  to obowiązek podmiany ostatniej linijki kodu JavaScript {'GTM-XXXXXXX':true}); na numer ID kontenera z Google Tag Managera (nie z Google Optimize). Znajdziemy go zaraz po zalogowaniu się do panelu w GTM:

ID Google Tag Manager


U mnie ostatnia linijka kodu przyjęła wartość {'GTM-NVG4XQP':true});</script>

Wtyczka Google Optimize do przeglądarki Chrome 


Ostatnim krokiem będzie instalacja specjalnej wtyczki Google Optimize do przeglądarki.

(UWAGA: wtyczka działa tylko w Google Chrome, więc jeśli chcesz korzystać z narzędzia do optymalizacji witryny, musisz najpierw zainstalować przeglądarkę Chrome na swoim komputerze). 


Dzięki niej możliwe będzie modyfikowanie witryny w specjalnym edytorze wizualnym (działającym na zasadzie point and click). Dodatkowo wtyczka umożliwia podejrzenie, jak strona będzie wyglądała w różnych wariantach eksperymentu i na różnych urządzeniach! 

Tworzenie Eksperymentu w Google Optimize


Jeśli udało nam się poprawnie skonfigurować i połączyć Google Optimize z witryną, możemy przejść do tworzenia pierwszego eksperymentu. W tym celu wchodzimy do panelu głównego i klikamy w przycisk Utwórz doświadczenie

Musimy wybrać jeden z czterech modułów (test A/B, test wielowymiarowy, test przekierowania lub personalizację). Po dokonaniu wyboru nadajemy nazwę kreacji i przechodzimy dalej, klikając w przycisk Utwórz

Eksperyment Optimize


Dla celów prezentacji wybiorę pierwszą opcję z brzegu, czyli Test A/B (każdy z modułów ma nieco inną konfigurację - najlepiej przeklikać się przez wszystkie).  Następnie system poprosi nas o stworzenie alternatywnej wersji witryny (wersji B). 

Test A/B


Klikamy w Dodaj wersję i nadajemy jej nazwę. W efekcie uzyskamy dostęp do nowych opcji w panelu głównym:

wersja testowa i oryginalna


Z tego poziomu możemy ustawić, jak często wersja testowa ma się wyświetlać względem pierwowzoru (domyślnie jest ustawione 50/50), podejrzeć wygląd obu odmian witryny oraz edytować stronę przy pomocy wtyczki. W celu dokonania zmian na stronie klikamy w przycisk Edytuj

Google Optimize przeniesie nas do edytora wizualnego. Klikając na jakikolwiek element witryny, otworzy się po prawej menu, z którego będziemy mogli wybrać odpowiednie opcje. Naciskamy przycisk Edytuj element.

Edycja strony www w Optimize przy pomocy wtyczki


Pojawi się menu kontekstowe, gdzie do wyboru będą opcje: 

  • Usuń - Umożliwia usunięcie wybranego elementu witryny
  • Edytuj tekst - Umożliwia edycję tekstu na stronie jak w klasycznym edytorze, takim jak chociażby Dokumenty Google czy Microsoft Word.
  • Edytuj kod HTML - Przy pomocy specjalnej konsoli możemy dodawać, edytować lub usuwać fragmenty kodu HTML. 
  • Wstaw kod HTML - Opcja bliźniaczo podobna do poprzedniej, umożliwiająca wstawianie dodatkowych kodów w języku HTML.
  • Uruchom kod JavaScript - Umożliwia implementację funkcji, która będzie wywoływana dla poszczególnych elementów witryny. 

Oprócz tego poniżej otrzymujemy możliwość szybkiej zmiany wielkości i grubości liter, podmieniania czcionki, zmieniania kolorów, zmieniania obrazów na stronie itd. Jest tego całkiem sporo.

Dodatkowo, po kliknięciu u góry ekranu w symbol monitora (z podpisem Standardowe), będziemy mogli sprawdzić, jak nasza witryna prezentuje się na różnych urządzeniach. 

Podgląd strony na różne urządzenia


Po naniesieniu zmian klikamy Gotowe i wracamy do panelu głównego. 

Następna opcja, jaką musimy ustawić, to Kierowanie na strony. Tutaj wybieramy, w którym miejscu na naszej witrynie chcemy uruchomić eksperyment lub personalizację.

Kolejną ciekawą opcją jest możliwość kierowania na określonych odbiorców. Dzięki temu możemy objąć kierowaniem tylko tych użytkowników, którzy trafili na naszą stronę z określonego miejsca lub używają określonego urządzenia lub konkretnej przeglądarki. 

Odbiorcy Google Optimize


Następny jest Opis. Zamieszczamy w nim notatki pomocne dla nas lub naszego zespołu. 

Pomiary i cele - tutaj system wyświetla usługę Google Analytics, z którą posiadamy aktywne połączenie oraz cele gotowe do zaimportowania. Dobrze jest dobrać odpowiednie KPI, na podstawie których będziemy mierzyć skuteczność eksperymentu. Przykładowo: dla zakładki Kontakt może to być wysłanie formularza kontaktowego. 

Na koniec możemy jeszcze zajrzeć do ogólnych ustawień. System zaleca zweryfikowanie, czy usługa jest poprawnie osadzona w witrynie. Proponowałbym wykonanie tego automatycznego testu. Zajmuje to dosłownie chwilę, a przynajmniej będziemy mieli pewność, że wszystko działa prawidłowo. Możemy też ustawić powiadomienia e-mail na wypadek, gdyby stało się coś ważnego. 

Dalej mamy możliwość wyznaczenia % sesji do naszego testu (domyślna wartość to 100%). Ostatnią opcją jest możliwość ustawienia wyzwalacza (triggera) dla naszego eksperymentu. Zazwyczaj będzie to załadowanie strony. 

Raporty w Google Optimize


Po przejściu wszystkich kroków opisanych wyżej i utworzeniu pierwszego doświadczenia, uzyskamy wgląd w statystyki (raportowanie). 

Pierwszy widget od góry to okno informujące o tym, ilu użytkowników w konkretnym przedziale czasowym wzięło udział w eksperymencie. Pojawia się też informacja o planowanym czasie trwania testu oraz możliwość szybkiego przełączenia do Google Analytics (będzie to zakładka Zachowanie Eksperymenty).

Raporty w Google Optimize


Następne okno informuje o stopniu realizacji celu we wszystkich odmianach witryny.

realizacji celu we wszystkich wersjach witryny


Jeszcze niżej znajdują się prognozy, wyniki testów, dane statystyczne i wykresy, które mają nam pomóc w ocenie skuteczności. Informacje są dobierane na podstawie naszych KPI.

cele z eksperymentu

Analizując ten raport dobrze będzie zapoznać się ze znaczeniem terminologii wykorzystywanej przez Google Optimize:


  • Ulepszenie (lub Wiarygodny poziom poprawy) - Jest to estymowany zakres, o ile poprawią się lub pogorszą wyniki Twojej strony internetowej po wprowadzeniu na stałe zmian z eksperymentu.
  • Prawdopodobieństwo najlepszego - Prawdopodobieństwo, że dany wariant będzie efektywniejszy od pozostałych.
  • Prawdopodobieństwo przekroczenia linii bazowej - Prawdopodobieństwo, że testowany wariant będzie posiadał lepszy współczynnik konwersji od oryginału
  • Sesja eksperymentu - Wszystkie sesje, podczas których wariant eksperymentalny był aktywny.

Jeśli spodobał Ci się mój wpis zachęcam Cię do zasubskrybowania bloga, dzięki czemu będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi artykułami!


Zasubskrybuj Bloga Teraz!