Digital Marketing i Reklama PPC


W dzisiejszych czasach bez internetu ciężko jest prowadzić dochodowy biznes. Niektórzy mówią nawet, że jeżeli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz. Chociaż może się to wydawać lekką przesadą, to trzeba pamiętać, że współczesny konsument przebywa zazwyczaj w dwóch równoległych rzeczywistościach naraz: świecie online i świecie offline.

Zadaniem marki jest bycie obecnym wszędzie tam, gdzie znajdują się klienci. Nie uważam, że dawne metody promocji odchodzą do lamusa (banery, ulotki, katalogi, wizytówki, reklamy w radiu i telewizji). Ich skuteczność na przestrzeni lat może w zauważalnym stopniu spadać, ale dobrze wykorzystane — w połączeniu z reklamą w internecie — mogą wywołać efekt synergii i przyczynić się do wzrostu sprzedaży, szczególnie w długim horyzoncie czasowym.

Według danych GUS 84% Polaków ma dostęp do internetu, natomiast wśród firm odsetek jest znacznie wyższy i wynosi aż 96%. Według tych samych danych ponad 64% internautów używa go głównie do wyszukiwania różnych towarów i usług. Żyjemy w epoce transformacji cyfrowej i to jest fakt. Wyzwaniem jest wykorzystanie tego na własną korzyść.

Strona www marki, wizytówka na mapach Google i firmowy profil w social mediach (zazwyczaj fanpage na Facebooku) stały się już standardem. Tak jak e-mail wyparł faksy, tak powoli czat zaczyna wypierać telefon. Rewolucyjność mediów cyfrowych polega na tym, że stara, jednokierunkowa komunikacja na linii marka-konsument zostaje zastępowana komunikacją obustronną. Reklama staje się dialogiem marki z potencjalnymi klientami, ponieważ feedback otrzymywany od odbiorców w postaci komentarzy, ocen i udostępnień jest coraz istotniejszym elementem niemal każdej kampanii marketingowej.

Który kanał promocji wybrać?


Który kanał promocji należy wybrać, aby kampania była skuteczna? To zależy od Twoich założeń. Jaki cel stawiasz przed kampanią marketingową? Chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki (branding), czy raczej dotrzeć z komunikatem do osób, które już ją znają (remarketing)? Ma to być kampania przychodząca, czy wychodząca? Zależy Ci na sprzedaży, leadach czy zaangażowaniu użytkowników? Gdzie przebywa zazwyczaj Twoja grupa docelowa? Są to konkretne witryny, portale internetowe, social media, komunikatory czy jeszcze coś innego?

Ważny jest również potencjał rynku, Twoje zasoby (czasowe, finansowe, przygotowanie merytoryczne) oraz horyzont czasowy inwestycji. Jeśli masz zamiar przeznaczyć kilka godzin tygodniowo na obsługę profili firmowych w social mediach, wybierz którąś z największych platform (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn) i na niej rozpocznij swoje działania. Lepiej mieć jedno porządne konto, które jest prowadzone w sposób systematyczny i spójny, niż kilkanaście kont, które świecą pustkami. Pamiętaj, że YouTube również zalicza się do serwisów społecznościowych. Być może warto zainwestować w treści wideo? Jest to format cieszący się obecnie największym zaangażowaniem (w porównaniu do formatu tekstowego i graficznego).

Jeśli oczekujesz natychmiastowych efektów, zapomnij o SEO. Na pierwsze zadowalające efekty poczekasz przynajmniej pół roku, a do TOP3 w przypadku niektórych branż możesz nigdy nie dotrzeć. Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa. Z drugiej strony, nawet jeśli nie masz zamiaru skupiać swoich sił na pozycjonowaniu, warto poświęcić chwilę na zoptymalizowanie witryny pod wyszukiwarki. Dzięki temu Twoja strona uzyska wysoki wynik jakości w Google Ads, co wpłynie na zmniejszenie kosztów reklamy i wyższy ROI (zwrot z inwestycji).

Podczas planowania działań reklamowych dobrze jest mieć z tyłu głowy, że najefektywniejsze kampanie marketingowe to kampanie wielokanałowe, prowadzone w kilku miejscach równocześnie. Mają mocniejszy przekaz i dużo większą docieralność. Olbrzymią rolę w kampaniach tego typu odgrywa spójność przekazu i dobrze przemyślana strategia. Planując kampanię, odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz zdywersyfikować źródła ruchu, czy postawić wszystko na jedną kartę?

Reklama w Google Ads


Pamiętaj: dobre przygotowanie merytoryczne to podstawa udanej kampanii marketingowej. Nawet jeśli zlecisz jej prowadzenie agencji lub freelancerowi, to po zapoznaniu się z ogólnymi zasadami będziesz wiedział, na co zwrócić uwagę podczas współpracy. W sieci znajdziesz setki blogów, e-booków, materiałów wideo i podcastów, które pomogą Ci zacząć. Zalecam na starcie porządny research, aby uniknąć niepotrzebnych błędów i przepalania budżetu.

Większości osób reklama w Google Ads kojarzy się z linkami sponsorowanymi (kampania na sieć wyszukiwania) i nie ma się co dziwić. W Polsce według rankingów wyszukiwarek z 2018 roku, na szczycie listy znajduje się Google z wynikiem ponad 96%! W skali całego świata udział wyszukiwarki Google wynosi ok. 73%, co czyni z niej niekwestionowanego lidera.

Trzeba jednak pamiętać, że kampanie Search to tylko jedna z dostępnych opcji. Oprócz reklamy w wyszukiwarce Google istnieje możliwość utworzenia reklamy w sieci partnerskiej (reklama graficzna), reklamy produktowej (Merchant Center), reklamy wideo na platformie YouTube, uniwersalnej kampanii promującej aplikację (Sklep Play i App Store) i wiele innych, mniej popularnych formatów.

Każdy rodzaj reklamy w Google Ads rządzi się swoimi prawami. Jedne są zasięgowe, inne efektywnościowe. Jedne kierują potencjalnych klientów na wyznaczoną stronę, inne wyświetlają jedynie zaprojektowane wcześniej komunikaty. Musisz wybrać te typy kampanii, które najlepiej pasują do Twojej strategii i kluczowych wskaźników efektywności.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem digital marketingu, zapraszam Cię na mojego bloga. Znajdziesz tu praktyczne wskazówki, porady oraz studia przypadków, które pomogą Ci w postawieniu pierwszych, świadomych kroków w reklamie online.