Funkcja User-ID w Google Analytics pozwala na powiązanie ze sobą sesji danego użytkownika na różnych urządzeniach i przeglądarkach. Dzięki temu raporty zawierają bardziej jednolitą i całościową historię relacji klienta z Twoją firmą. Dzięki funkcji User-ID możesz się dowiedzieć, z jakich urządzeń i jak często Twoi klienci odwiedzają witrynę oraz które z nich konwertują najlepiej. 

Jak włączyć funkcję User ID w Google Analytics?


Aby uruchomić User-ID, musisz wykonać trzy czynności: 

  1. Włączyć User-ID w Google Analytics.
  2. Utworzyć specjalny widok zawierający dane użytkowników, którzy mają nadany identyfikator.
  3. Przesłać identyfikator klienta ze swojej witryny do Google Analytics, poprzez Google Tag Managera. 

Zaloguj się do Google Analytics i wejdź do zakładki Administracja. Wybierz następnie Informacje o śledzeniu User-ID.

Przeczytaj i zaakceptuj warunki. Przejdź dalej. 

Zobaczysz stronę z instrukcjami i kodami do wklejenia. Na razie pomiń ten krok, przechodząc dalej. 

Analytics zaproponuje utworzenie nowego widoku w obecnej usłudze. Wyraź zgodę. 

W razie czego możesz utworzyć widok danych samodzielnie (np. gdybyś przez przypadek pominął ten krok). Wystarczy w zakładce Administracja kliknąć w +Utwórz nowy widok danych. Wybierz odpowiednią strefę czasową, nazwij nowy widok i zaznacz opcję Pokaż raporty User-ID

Gotowe!

Wysyłanie identyfikatora użytkownika przy pomocy Menedżera tagów Google


Teraz będzie nieco trudniej. Najważniejsze pytanie, brzmi: Jak pozyskać identyfikator użytkownika ze strony www? Samo skonfigurowanie Google Tag Managera jest dość proste. Jeśli nie masz w firmie informatyka, który byłby w stanie podać Ci odpowiedni kod (albo chociaż ścieżkę, gdzie należy go szukać), będziesz miał spore trudności, aby się do niego dokopać. 

Nim przejdziemy dalej, warto wiedzieć, że zazwyczaj więcej niż jeden element może posłużyć za identyfikator. Może nim być ID zalogowane użytkownika, plik cookie, parametr DOM, fragment adresu URL lub niestandardowa zmienna JavaScript. W tym artykule omówię najprostszą formę konfiguracji, czyli pobranie userId zalogowane użytkownika.

Pamiętaj, że adres mailowy, numer pesel czy imię i nazwisko nie mogą stanowić zmiennej User-ID. Nie może nią być nic, co umożliwia bezpośrednią identyfikację osoby (RODO). 

Jeśli witryna ma funkcję uwierzytelniania (logowania), wystarczy wkleić na stronę specjalny kod JavaScript, który będzie przekazywał informacje o numerze id zalogowanego użytkownika do warstwy danych (DataLayer). 

Następnie logujemy się do GTM, wchodzimy w tryb podglądu i debugowania i sprawdzamy na stronie, czy Menedżer tagów widzi zmienną userId, którą mu przekazujemy:


Jeśli Google Tag Manager widzi ‘userId’, połowę drogi mamy już za sobą. Teraz musimy przekształcić widoczny parametr w zmienną warstwy danych


Pamiętaj, że pole rozróżnia małe i wielkie litery, dlatego jeśli w parametrach warstwy danych widnieje zmienna userId, to wielkość litery “I” ma znaczenie. 

Teraz przechodzimy do zmiennej naszego numeru ID konta Analytics, której używamy przy implementacji wszystkich tagów na stronie. Klikamy Edytuj, następnie Więcej ustawień i Pola do ustawienia


Robimy to na poziomie zmiennej ID konta Google Analytics, ponieważ za każdym zdarzeniem, wyświetleniem i odsłoną strony chcemy, aby system zweryfikował User-ID użytkownika. Z tego powodu podpinamy zmienną warstwy danych bezpośrednio pod zmienną konta GA, zamiast tworzenia standardowego tagu z regułą pageviews

Po zmodyfikowaniu zmiennej wejdź po raz drugi w tryb podglądu i debugowania i udaj się na swoją witrynę. Odśwież stronę. W konsoli znajdź zdarzenie Page View i sprawdź, czy zaczytuje się userId.

Na koniec sprawdź raporty w Czasie rzeczywistym dla widoku z włączoną funkcją śledzenia identyfikatorów User-ID. Jeśli wszystko się zgadza - gratuluję. Właśnie zaimplementowałeś śledzenie funkcji User-ID w Google Analytics!

Zasubskrybuj Bloga Teraz!