Google Tag Manager Tutorial

Całkiem sporo osób zaczynających swoją przygodę z e-marketingiem, zaczyna od poszukiwania narzędzi wspomagających analizę i optymalizację działań reklamowych. Zazwyczaj na początku ścieżki natrafiają na Google Analytics - narzędzie służące do analizowania zachowań użytkowników na stronie www. Szukając informacji dalej, niczym młodszy brat bliźniak, z wyników wyszukiwania wyłania się Google Tag Manager. Czym jest Menedżer tagów od Google? 

Mówiąc najprościej, GTM jest darmowym narzędziem służącym do zarządzania fragmentami kodów i tagami. Jest przydatny szczególnie wtedy, gdy nie chcemy umieszczać dodatkowych fragmentów kodu JavaScript na swojej stronie (czy to z przyczyn optymalizacyjnych, czy z powodu braku odpowiednich umiejętności) ale jednocześnie, jako marketerzy albo przedsiębiorcy, chcemy uzyskać dostęp do zaawansowanych pomiarów ruchu na stronie i monitorowania skuteczności prowadzonych kampanii online (konwersje).

Tagi, reguły i zmienne


Google Tag Manager opiera swoje działanie na trzech parametrach, a są to: tagi, reguły i zmienne

Zmienna to, mówiąc najprościej, przedstawienie w postaci symbolu wartości, która będzie ulegała zmianie, np. podstrona, cena produktu albo jego nazwa. W Menedżerze Tagów istnieje cała masa zmiennych wbudowanych, takich jak Page Path, Event czy Click Element. Oprócz tego istnieje możliwość tworzenia własnych zmiennych zdefiniowanych przez użytkownika, np. ID naszego konta Google Analytics (jest to zmienna stała, jakkolwiek by to dziwnie nie brzmiało - przecież nie od dziś wiadomo, że symbol może być jednoznaczny, albo wieloznaczny). 

Reguła wykrywa określone zdarzenia, np. kliknięcia w określony element witryny, przesłanie formularza kontaktowego albo przeładowanie strony. Reguły są więc warunkami, pozwalającymi na uruchomienie tagów. Przykładowo, jeśli chcemy śledzić ilość kliknięć w wybrany przycisk, ze zmiennych wybieramy Click Element, natomiast w regule określamy, o jaki konkretnie przycisk nam chodzi. 

Tagi to fragmenty kodu, umożliwiające przesyłanie zgromadzonych przez GTM danych. Służą więc do przesyłania informacji z Google Tag Manager do zewnętrznych narzędzi, takich jak chociażby Google Analytics i Google Ads. 

Struktura konta Google Tag Manager

Google Tag Manager - Od czego zacząć? 


Na samym początku należy założyć odpowiednie konto. W tym celu wchodzimy na stronę https://tagmanager.google.com/

System przeprowadzi nas krok po kroku przez proces rejestracji. Wypełniamy wszystkie pola znajdujące się w formularzu.

Drugim krokiem będzie skonfigurowanie kontenera, który odpowiada za połączenie strony z panelem Menedżera tagów Google. W zależności od tego, czy będziemy działali na stronie www, czy aplikacji, zaznaczamy odpowiednią opcję. Zasada jest taka: jedna witryna/aplikacja = jeden kontener

Zakładanie nowego Google Tag Manager

Po skonfigurowaniu kontenera system poprosi nas o wklejenie odpowiednich kodów w sekcję head oraz body naszej strony internetowej. 

Instalacja kodu GTM

Na koniec możemy wgrać rozszerzenie do Chrome o nazwie Tag Assistant for Conversions i sprawdzić za jego pomocą poprawność zaimplementowania tagów. 

Wtyczka Tag Assistant


To wszystkie zmiany, jakie musimy wykonać w kodzie źródłowym strony. Od teraz dodawanie wszystkich skryptów będzie się odbywało w panelu GTM. Prawda, że proste? Dobrze będzie sprawdzić na sam koniec, czy tag kontenera został poprawnie zainstalowany na wszystkich podstronach witryny, aby działał prawidłowo. 

Korzyści wynikające z korzystania z Menedżera Tagów Google


Jak widzisz, użytkowanie GTM może przynieść wiele korzyści, a najważniejsze z nich, to: 

  • Implementacja przeróżnych skryptów bez konieczności ręcznego wklejania kodu JavaScript.
  • Skryptowanie strony nawet bez znajomości języka programowania.
  • Odciążenie webmasterów albo programistów przez dział marketingu w firmie.
  • Brak spowalniania witryny przez nadmiar kodu JavaScript (GTM ładuje skrypty asynchroniczne).
  • Możliwość prostego wyłączenia skryptów, z których przestaliśmy korzystać, bez konieczności modyfikowania kodu źródłowego strony. 

Warstwa danych w GTM (Data Layer) - czym jest i do czego służy?


Korzystając z Menedżera tagów Google, bardzo szybko zetkniemy się z terminem "warstwy danych (DataLayer)". Co to jest i do czego służy?

Warstwa danych to sposób ustrukturyzowania wszelkich informacji i sygnałów do jednego, uniwersalnego formatu (JSON). Dzięki standaryzacji, dane gromadzone przez Menedżera tagów są dostępne dla wszystkich podpiętych narzędzi.

Można sobie wyobrazić to w ten sposób, że różne aplikacje, narzędzia, witryny i interfejsy API mówią w różnych językach, tak samo, jak systemy marketingowe i narzędzia podpięte do naszej strony przy pomocy Google Tag Managera. Warstwa danych jest takim esperanto, czyli językiem uniwersalnym, zrozumiałym dla wszystkich systemów i narzędzi, niezależnie od jeżyka, w jakim komunikują się ze sobą wewnętrznie. Gdyby nie Data Layer, musiałbyś "tłumaczyć" sygnały dla każdego narzędzia osobno.

Komunikacja z wykorzystaniem DataLayer wygląda tak, że system przechwytuje sygnał z zewnątrz, tłumaczy go na język uniwersalny (format JSON) i przekazuje do wszystkich podłączonych narzędzi marketingowych i analitycznych.

To nie wszystko. Dzięki DataLayer dane zostają odseparowane od kodu źródłowego strony (CSS, HTML). Dzięki temu możemy modyfikować warstwę bez naruszania struktury witryny! Warstwa danych jest wbudowana w kontener GTM i jest gotowa do użycia zaraz po podłączeniu narzędzia do strony internetowej.

W trybie "Podglądu" (w opcji Data Layer) możemy sprawdzić, co zostało załadowane do warstwy danych i jak Google Tag Manager "widzi" przekazywane informacje. Jest to szczególnie istotne, gdy ustawiamy Cele w Google Analytics, gdzie musimy podać systemowi konkretne parametry (Kategoria, Działanie, Etykieta, Wartość).

Data Layer GTM


Jeśli interesuje Cię temat praktycznego wykorzystania narzędzia dla dalszego rozwoju firmy lub strony internetowej, zasubskrybuj mój blog i bądź na bieżąco z poradnikami, które cyklicznie będą się w tym miejscu pojawiać. 

Zasubskrybuj Bloga Teraz!